Oudercontact cyclus
Elk schooljaar vinden er verschillende gesprekken met ouders plaats. Zo starten we aan het begin van het schooljaar altijd met een zogeheten startgesprek. Tijdens dit gesprek is het doel om elkaar goed te leren kennen, ouders en kind kunnen aangeven wat ze nodig hebben om het jaar goed te laten slagen, waar eventuele knelpunten liggen, hoe hun kind in zijn/haar vel zit etc.Naast de startgesprekken vinden in november voortgangsgesprekken plaats in de groepen 1 t/m 8. Deze gesprekken worden op initiatief vanuit school ingepland, ouders worden dus niet standaard allemaal uitgenodigd maar alleen als wij daar als school aanleiding toe zien. Uiteraard kunnen ouders zelf ook aangeven als ze een gesprek willen. In overleg met de leerkracht wordt dan een moment bepaald waarop het gesprek kan plaatsvinden. Voor de ouders van groep 3 kunnen de voortgangsgesprekken in november ook vanuit ouders/verzorgers geïnitieerd worden.
In februari vinden de zogeheten rapportgesprekken plaats. Tijdens deze gesprekken worden niet alleen de resultaten besproken, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag is de klas komen aan bod. School en ouders wisselen informatie uit. Gedraagt een kind zich thuis net zo als in de klas? Of zijn er juist opvallende verschillen? Heeft mijn kind veel vrienden in de klas? Al deze informatie is waardevol, omdat wij zo het complete kind in beeld krijgen.
Aan het einde van het schooljaar vindt het zogeheten eindgesprek plaats. Tijdens dit gesprek wordt het rapport besproken, maar wordt tevens met ouders afgestemd wat er moet worden overgedragen aan de leerkracht van het schooljaar daarna. Naast de gesprekkencyclus is het altijd mogelijk een extra gesprek aan te vragen. Het initiatief voor een extra gesprek(ken) kan zowel vanuit school als ouders komen.
Gesprekcyclus groepen 1 en 2:
Periode | Soort gesprek: | Duur: | Wie aanwezig: | Verplicht voor: |
Augustus | Startgesprek, overdracht afstemmen en inleveren rapport | 10 min. | Leerkracht, ouders én kind | Ouders én kind |
November | Voortgangsgesprek | Op initiatief van school/ouders |
||
Februari | Rapportgesprek groep 2 Voortgangsgesprek groep 1 |
10 min. | Leerkracht en ouders |
Ouders |
Juni | Eindgesprek, tweede rapportgesprek en overdracht | 10 min. | Leerkracht, ouders én kind | Ouders en laatste 5 minuten is het kind erbij |
Periode | Soort gesprek: | Duur: | Wie aanwezig: | Verplicht voor: |
Augustus | Startgesprek, overdracht afstemmen en inleveren rapport | 10 min. | Leerkracht, ouders én kind | Ouders én kind |
November | Voortgangsgesprek | 10 min. | Leerkracht en ouders | Groepen 4 t/m 8: op initiatief van school/ouders. Alleen groep 3: op verzoek van school en/of ouders. |
Februari | Rapportgesprek | 10 min. | Leerkracht en ouders | Ouders |
Juni | Eindgesprek, tweede rapportgesprek en overdracht | 10 min. |
Leerkracht, ouders én kind | Ouders en laatste 5 minuten is het kind erbij |
Periode | Soort gesprek: | Duur: | Wie aanwezig: | Verplicht voor: |
Augustus | Startgesprek, overdracht afstemmen en inleveren rapport | 10 min. | Leerkracht, ouders én kind | Ouders én kind |
November | Voortgangsgesprek | Op initiatief van school/ouders | ||
Februari | Rapportgesprek | 10 min. | Leerkracht en ouders | Ouders |
Juni | Eindgesprek, tweede rapportgesprek en overdracht Voorlopig adviesgesprek VO |
15 min. |
Leerkracht, ouders én kind | Ouders én kind |
Gesprekcyclus groep 8:
Periode: | Soort gesprek: | Duur: | Wie aanwezig: | Verplicht voor: |
Augustus | Startgesprek, overdracht afstemmen en inleveren rapport | 10 min. | Leerkracht, ouders én kind | Ouders én kind |
November | Gesprekken over uitslag Drempelonderzoek | Op initiatief van school | ||
Januari | Definitief adviesgesprek VO | 15 min. | Leerkracht, evt. intern begeleider, ouders én kind |
Ouders én kind |